ActivLease
085 - 90 229 29

Home>Informatie>15% versus 21% bijtelling

15% versus 21% bijtelling:

Is een 15% auto wel voordeliger dan een 21% auto? Een leaseauto rijden met een laag bijtellingspercentage klinkt aanlokkelijk en wil iedereen wel. Maar is een laag bijtellingspercentage per definitie ook een voordelige keuze?

Deze pagina heeft betrekking op de oude bijtellingspercentages van 2015/2016. We hebben voor u een nieuwe vergelijking gemaakt op basis van het bijtellingspercentage van 2017.

Bij de keuze voor een leaseauto wordt erg de nadruk gelegd op het bijtellingspercentage vanwege het fiscale voordeel voor de berijder en de lage brandstofkosten voor de werkgever, aangezien het gaat om elektrische en hybride auto’s. In de praktijk kan dit echter anders uitpakken. We noemen hier enkele punten.

Exploitatiekosten van een lease auto

De exploitatiekosten kunnen bij een hybride auto hoger zijn dan u vooraf wellicht verwacht. De aanschafwaarde ligt veelal een stuk hoger en de restwaarden lager dan voor een vergelijkbare auto met een conventionele benzine- of dieselmotor. Het aandeel afschrijving en rente binnen de leasetermijn ligt hierdoor hoger. Het brandstofverbruik bij hybrides wordt indicatief als zeer laag aangegeven. Dit is alleen juist als er veel op elektra gereden wordt. Omdat het landelijke netwerk voor laadstations in een ontwikkelingsfase is, zal het dus voorkomen dat er bij het bereiken van een lege accu nog geen mogelijkheid tot opladen is en er op benzine of diesel doorgereden moet worden. De verwachte lage variabele kosten kunnen dan enorm tegenvallen.

De lease auto en bijtelling

Het kiezen voor een auto met een lage bijtelling kan interessant zijn, maar hoe pakt dit in de praktijk uit als de auto vanwege de hybride techniek een veel hogere catalogusprijs heeft dan een vergelijkbare auto in het zelfde segment? Hierdoor heb je wel een laag bijtellingspercentage, maar ook een relatief hoog absoluut bijtellingsbedrag.

Rekenvoorbeeld
We vergelijken de twee volgende auto’s:

  • Ford C-Max 2.0 Plug-In Hybrid met 15% bijtelling en een catalogusprijs van € 36.995,-
  • Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI met 21% bijtelling en een catalogusprijs van € 26.990,-

Verschil in bijtelling
Uitgaande van een belastingschijf van 40,4% is de netto bijtelling per auto:

Ford
36.995,- x 15% = 5.549,25 bruto bijtelling per jaar
5.549,65 x 40,4% = 2.241,90 netto per jaar
2.241,90 / 12 = 186,82 per maand

Peugeot
26.990,- x 21% = 5.667,90 bruto bijtelling per jaar
5.667,90 x 40,4% = 2.289,83 netto per jaar
2.289,83 / 12 = 190,82 per maand

Een netto bijtellingsvoordeel van 3,18 per maand voor de hybride auto.

Verschil in maandtarief
Op basis van operational lease bij 35.000 km per jaar en 48 maanden.

Ford
€ 646,- per maand exclusief brandstof
€ 723,- per maand inclusief brandstof indien er voornamelijk elektrisch gereden wordt
€ 900,- per maand inclusief brandstof indien er voornamelijk op benzine gereden wordt

Peugeot
€ 620,- per maand exclusief brandstof
€ 709,- per maand inclusief brandstof

Met dit voorbeeld is te zien dat de 21% bijtellingsauto op basis van maandlasten voordeliger uitkomt voor de werkgever. Indien er niet altijd elektrisch gereden wordt, zijn de exploitatiekosten voor de werkgever duidelijk in het nadeel van de 15% bijtellingsauto en biedt dit ruimte tot discussie of dit wel opweegt tegen het maandelijkse voordeel voor de berijder.

Conclusie
Laat de keuze voor een auto niet alleen maar afhangen van een keuze op basis van een voordeliger bijtellingspercentage, maar kijk ook goed naar wat dit in de praktijk betekent voor zowel de werkgever als de werknemer. Bij ActivLease leveren we nog auto's met 15 en 21 procent bijtelling uit voorraad. De 15% bijtelling voorraad vindt u hier, de 21% bijtelling voorraad vindt u hier.

Heeft u hier nog vragen over? ActivLease denkt graag met u mee!

Contact Bekijk de veelgestelde vragen

Online uw lease auto samenstellen



Car configurator