Definitief: lagere bijtelling EV's en pseudo-eindheffing goedgekeurd
Het zat er al aan te komen, maar nu is het ook echt definitief. De Eerste Kamer heeft ingestemd met de nieuwe fiscale regels rondom de auto van de zaak. Dat betekent dat elektrische auto’s voorlopig blijven profiteren van een lagere bijtelling, de youngtimerregeling wordt versoberd en er een pseudo-eindheffing voor brandstofauto’s komt. Samen zorgen deze maatregelen ervoor dat zakelijk elektrisch rijden ook de komende jaren extra aantrekkelijk blijft. Hoe zien de nieuwe wijzigingen er precies uit?
Toch lagere bijtelling voor elektrische auto
Tot voor kort leek het erop dat het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 zou verdwijnen. Het plan was om de bijtelling voor elektrische auto’s gelijk te trekken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat zou betekenen dat EV’s direct naar 22 procent bijtelling zouden gaan. Die wijziging is nu definitief van tafel. In plaats daarvan blijft de bijtelling voor elektrische auto’s de komende jaren lager.
Bijtelling elektrische auto 2025 t/m 2028
In plaats van een sprong naar 22 procent in 2026 kiest de overheid voor een meer geleidelijke afbouw van de bijtellingskorting. De bijtelling stijgt eerst naar 18% in 2026, dan naar 20% in 2027 en naar 22% in 2028. Daardoor blijft het ook de komende jaren fiscaal aantrekkelijk om een elektrische auto te leasen.
Gevolgen voor de youngtimerregeling
Om de lagere bijtelling voor elektrische auto’s mogelijk te maken, wordt de youngtimerregeling versoberd. Nu is een auto vanaf 15 jaar een youngtimer en betaalt u 35 procent bijtelling over de dagwaarde. Vanaf 2026 geldt die grens pas vanaf 16 jaar, en vanaf 2027 zelfs 25 jaar. Daardoor kunnen minder zakelijke rijders nog gebruikmaken van de regeling, maar komt er wel budget vrij om de lagere bijtelling voor elektrische auto’s in de jaren daarna te blijven financieren.
Pseudo-eindheffing voor brandstofauto’s
Een andere maatregel die nu definitief is goedgekeurd is de pseudo-eindheffing op nieuwe brandstofauto’s. Vanaf 2027 krijgen werkgevers te maken met deze extra belasting wanneer zij een nieuwe brandstofauto aan een werknemer ter beschikking stellen. Daarmee wil de overheid werkgevers extra motiveren om volledig in te zetten op elektrische auto’s. Meer over de pseudo-eindheffing leest u hier.
ActivLease denkt mee over de beste leasekeuze
Benieuwd wat de fiscale wijzigingen betekenen voor uw leaseauto of wagenpark? De keuzes die u nu maakt, hebben direct invloed op de maandlasten in de komende jaren. Onze adviseurs denken graag met u mee en laten zien welke leaseopties in uw geval het slimst en meest aantrekkelijk zijn.

