ActivLease
085 - 90 229 29

Home>Informatie>Autolease blog>Zelfrijdende auto's. De stand van zaken.

Zelfrijdende auto's. De stand van zaken.

11-11-2015

Zelfrijdende auto's. De stand van zaken.

Wanneer kunnen we de auto verwachten die zelf denkt?

Tesla kreeg recentelijk toestemming om zijn Autopilot-functie voor de Model S ook in Europa vrij te geven voor gebruik. Er werd medegedeeld dat deze software er voor bedoeld was om de auto vrijwel volledig zelfstandig te laten handelen. Met daarbij de waarschuwing om wel gewoon de handen aan het stuur te houden. We zijn dichtbij, heel dichtbij het moment waarop we de ochtendkracht kunnen openslaan wanneer we de rijksweg opdraaien om naar ons werk te reizen.

Dicht in de buurt van de zelfrijdende auto

Eigenlijk zijn er al auto’s die zelf rijden. Op de snelweg althans. Wanneer je het nieuwste model van de Mercedes S-Klasse of de BMW 7-serie rijdt, heb je de beschikking over systemen die bij een ingeschakelde cruise control zelf afstand houden tot je voorganger. En wanneer je ongewenst van baan dreigt te veranderen, sturen deze auto’s bij. Dat betekent in feite, dat wanneer je aan een stuk rechtdoor rijdt, je ogen kunt sluiten. Maar ook steeds meer middenklasse auto’s zijn optioneel te voorzien dergelijke systemen, zoals de Volkswagen Golf GTE en Volvo’s V40.

Wat de zelfrijdende auto ons gaat brengen

In principe zou je kunnen stellen, dat een ongeluk uitgesloten is bij de zelfrijdende auto. Iets dat geprogrammeerd is, verloopt namelijk altijd hetzelfde. Het is echter de vraag in hoeverre de zelfrijdende auto om onverwachte maar ook vooral nieuwe externe factoren gaat inspelen. Bijvoorbeeld de voetbal die over straat rolt of het hert dat de weg op springt. Zelfrijdende auto’s zullen ons in ieder geval veel meer tijd opleveren. Dat is tweeledig. Files zullen worden voorkomen, waarmee de reistijd korter wordt. Maar in de tijd dat we in de auto zitten, kunnen we straks ook ontspannen. Of werken natuurlijk.

Wanneer kunnen we onze ogen sluiten tijdens het rijden?

Elon Musk, de oprichter van Tesla, gelooft er in dat de zelfsturende auto over vijftien jaar heel normaal is. Minister Schultz van infrastructuur heeft vorig jaar al aangegeven dat Nederland voorop zou moeten lopen hierin. Een mooie visie. Zeker gezien het drukbezette wegennetwerk in ons kikkerlandje. Bekend is dat Nissan en Volvo intensief testen. In feite zouden de modellen binnen enkele jaren gereed kunnen zijn. Voordat deze goedgekeurd kunnen worden, zullen er aanpassingen aan de wet moeten komen. Hier kunnen jaren overheen gaan. Die vijftien jaar zoals gesteld door Musk, is zo gek nog niet.

Uw veiligheid nog niet gegarandeerd in de zelfrijdende auto!

Let wel, u bent echt nog niet 100% veilig met de huidige rij-assistentiesystemen en zogenaamde ‘auto-pilot’ functies. De rijstrook hulpsystemen waarschuwen u op het moment dat u uw handen niet aan het stuur heeft. En Mercedes negeert de pers die de S-Klasse ‘zelfsturend’ noemt.

Een kritische noot is niet misplaatst. Want wij kunnen wel een aantal vragen formuleren die het de zelfrijdende auto moeilijk gaan maken:

  • Hoe gaan zelfrijdende auto’s met elkaar communiceren?
  • Wie gaat dat communicatieplatform realiseren en niet onbelangrijk; financieren?
  • Hoe gaat de zelfrijdende auto om met het grote, verouderde wagenpark dat zonder assistentie systemen rondrijdt?
  • Wat zijn de spelregels van de zelfrijdende auto? Wanneer mogen de systemen aan en wanneer moeten deze uit?
  • Wie is schuldig bij een ongeval met een zelfrijdende auto?

Terug naar de Autopilot-functie van Tesla. Deze onlangs uitgerolde feature is al weer beperkt. Er zijn filmpjes opgedoken van Tesla bezitters die zonder handen over de snelweg razen. Tesla’s CEO Elan Musk blijft benadrukken dat het om een bèta-versie gaat. Het systeem moet nu gaan leren. Dat kan het beste in de praktijk. Belangrijke voetnoot is dat de Tesla rijder voorlopig dus nog even zijn of haar handen aan het stuur moet houden. Het duurt nog even voordat we het krantje er bij kunnen pakken.